Nieuwe optie / Schuifdak montage in een Standaard Microbus

De bus gaat het eerste kwartaal 2020 nog één laatste maal naar Veldhuis autorestauratie om de kniestukken te vervangen en ik heb besloten om mijn dak te voorzien van het schuifdak plaatwerk.
Het plaatwerk heb ik via Kieft en Klok kunnen kopen en komt bij Soulcars.de vandaan.



Het buitendeel is voorzien van Samba skylights maar deze ga ik niet gebruiken.
Het paneel met de skylight persingen voor binnen word wel gebruikt omdat deze ook als doel heeft om het dak te verstevigen.
Zie deze bussen als voorbeeld:


In Australië heeft iemand een Grumpy samba set gebruikt om een 11 ramen bus mee te voorzien van een schuifdak.
Deze foto’s dienen als voorbeeld en ter illustratie.

De achterste dakspant zal losgehaald moeten worden en 1 zijruit naar achteren verplaatst moeten worden.
Ik vroeg mij af waar de haak van het vergrendel mechanisme achter vergrendelt en dit schijnt gewoon aan de rechthoekige opening in het dakplaatwerk te zijn.
In de afbeeldingen hieronder is te zien hoe bij een originele schuifdak bus het gedeelte rondom de vergrendel opening is verstevigd.

Een uitdaging is er!
Origineel hoort de buitencover V33 palm groen te zijn.
Dit is niet leverbaar en zal gezocht moeten gaan worden.
Indien het niet lukt zal er een zwarte buitencover gebruikt gaan worden.

Hieronder een galerij met daarin detail foto’s van anderen.

Uitgelicht een vintage foto van een Duitse bus waar een schuifdak inzit.
Ziet dat er niet geweldig uit?

Update januari 2020
Ik heb bij Evam Classic de voorste geleide railsen gekocht omdat de originelen er beter uit zien dan de imitaties.
REVS Automotive had de achterste geleide rails stukken op Marktplaats staan en deze heb ik ook aan kunnen schaffen.

Handige linken
https://www.deutschpolster.com

Geef een reactie