1377cc Type 1 motor gebouwd door MarCo-supplies
Voor diegene die Marco de Waal niet kennen hier een korte introductie.
Marco heeft veel in de brommers gedaan en maakte uitlaten bij het bedrijf Homoet.
Ook heeft hij een aantal jaren als Wegenwacht gewerkt en hiermee stopte om zijn eigen garage te starten.
In deze garage bouwt hij de mooiste voertuigen en motoren.
Oog voor detail en veiligheid zijn kenmerken die hem volledig passen.
De motor in dit artikel is er één waar ik verliefd op ben.
Ik verzamel dan ook al enige tijd onderdelen om een dergelijk blok voor mijn bus te kunnen bouwen.
Als basis is er een magnesium carter gebruikt met een vaste dynamo steun.
Dit was oorspronkelijk een 1192cc 30pk motor.
Doordat Marco een Porsche 356 krukas heeft gebruikt met Porsche drijfstangen is de slag 10mm groter geworden.
4X (slag 64mm) = 256 X 0,25 X 3,14 X (boring 77mm²) (77X77=5929) = 1192cc
4X (slag 74mm) = 296 X 0,25 X 3,14 X (boring 77mm²) (77X77=5929) = 1377cc
Marco vertelde mij dat een metaal bewerker de cilinders op maat gehoond heeft naar de maat van moderne 1200 zuigers.
De moderne 1200 zuigers zijn een must vanwege de dikkere 22mm piston pen in combinatie met de Porsche drijfstang.
De standaard 30pk drijfstangen en zuigers gebruiken 20mm piston pennen.
Hierdoor klopt de formule van de motorinhoud niet helemaal en zal deze nog meer richting een 1400cc gegaan zijn.
Marco gebruikte twee standaard 30pk carburateurs, de 28pci.
Deze zijn voorzien van MANN industriemotor luchtfilters geleverd door 25&30pk specialist Sven van Wanrooij van KS Aircooled VW Parts.
De inlaatspruitstukken zijn van Riechert, nieuw besteld via de website van Riechert en tot grote verbazing na een lange wachttijd toch geleverd.
Wat ik persoonlijk mooi vind is de manier waarop met gaskabels ervoor gekozen is om de dubbele carburateurs te bedienen.
Deze motor loopt als een droom..
Lijst met ingrediënten:
– VE 4 BRS 383 ontsteking verdeler
– 28pci carburateur
– Riechert inlaatspruitstukken
– Fram oliefilter
– MANN benzinefilter, niet aanwezig op deze motor en word wel veel gebruikt.
– MANN luchtfilters
– “546 02 111” Porsche krukas
– “606 103 101 00” Porsche drijfstangen
– 22mm piston pennen
– “539 02 113” Porsche poulie 145mm in diameter
– latere 1200 zuigers
– Standaard 30pk cilinderset
– Standaard 30pk cilinderkoppen
– Standaard 30pk oliepomp
– Flat 4 Abarth style einddemper
– 90mm gelijkstroom dynamo 6 volt LJ/GE 160/6/2500 L2
– Ronde Bosch RS/TA160/6A3 spanningsregelaar (1954/1955)