Elektra ombouwen van 6 naar 12Volt
In deze Tech&Tip ga ik jullie vertellen wat er allemaal moet gebeuren aan de elektra om de bus om te bouwen van 6Volt naar 12Volt.
Om te kunnen starten heb je een aantal onderdelen nodig:
– 12V lampjes voor in de tellerklok en tankmeter (indien aanwezig) 6 stuks in totaal van 12V 2Watt
– 12V lampen voor de buitenverlichting
– 12V lampen voor de binnenverlichting
– 12V ruitenwisser motor anker of een weerstand voor de 6V ruitenwissermotor
– 12V dynamo, gelijk- of wisselstroom dynamo maakt niet uit. Het is alleen anders aansluiten.
– Dynamo steun geschikt voor een 12V gelijk- of wisselstroom dynamo
– Achterplaat dynamo gelijk – of wisselstroom welke op de koeltunnel geschroefd zit.
– Eventueel een 12V startmotor, maar een 6Volt startmotor werkt ook prima
– 12V claxon
– 12V Bobine (Ontsteking)
– 12V choke element (Carburateur)
– 12V omloop afslagventiel (Carburateur)
– Weerstand voor de tankmeter, een 12V tankmeter monteren of een instelbare voltage regelaar 12V naar 1 t/m 12V, maximale output 20Ampere aansluiten
– Weerstand voor de klok, een 12V klok monteren, maar die zijn duur en moeilijk te vinden of een instelbare voltage regelaar 12V naar 1 t/m 12V, maximale output 20Ampere aansluiten
– 12V accu 45Ah
Afbeeldingen van een instelbare voltage regelaar 12V naar 1 t/m 12V, maximale output 20Ampere.
Deze voltage reducers verschijnen eens in de zoveel tijd op Ebay.com en worden door een Amerikaan voor 89,95$ aangeboden. Er komt dan nog 34,95$ aan verzendkosten bij en eventueel invoerrechten en BTW.
Als iemand deze in Europa weet te vinden en een adres heeft voor mij graag?
De- en montage
Ik heb van bijna elk jaar een instructieboekje online staan. Hierin staat mooi beschreven hoe de verlichting te vervangen is.
Onderstaande afbeelding komt uit het instructieboekje van maart 1956.